Patern nie beli kat etsy...memula memang susah nak faham arahan dia..baca banyak kali juga la. so setelah testing..buka..testing lg...berjaya juga menghasilkan arnab nie...
Monday, August 13, 2012
Tuesday, July 31, 2012
Kopiah
Salam,
ada la sorg akak opis nie mintak kopiah budak tp tak menyempat2 nak try buatnya..jumpa je patern simpan dulu kat blog nie..... bila la kan nak cuba
Material:
ada la sorg akak opis nie mintak kopiah budak tp tak menyempat2 nak try buatnya..jumpa je patern simpan dulu kat blog nie..... bila la kan nak cuba
Material:
hook size
benang
saiz: kanak-kanak 7-10 tahun
note:
dc-double crochet
sc-single crochet
ch-chain
(setiap
kali habis satu round, slip stitch pada atas sc/dc di permulaan round,
dan chain 1 (single crochet) atau chain 2(double crochet). sc/dc pada
stitch yang sama untuk memulakan round baru)
Round 1: 8 sc (8)
Round 2: 2dc in each sc (16)
Round 3: *2 dc in each of the next 2dc, chain 1* Repeat * 7 times (32 dc, 8 chain 1 spaces)
Round 4: *dc, 2 dc in each of the next 2dc, dc, chain 1* Repeat 7 times (48 dc, 8 chain 1 spaces)
Round 5: *2dc, 2dc in next stitch, 3dc, chain 1* Repeat 7 times (56 dc, 8 chain 1 spaces)
Round 6: *3dc, 2dc in next stitch, 3dc, chain 1* Repeat 7 times (64 dc, 8 chain 1 spaces)
(tambah benang putih)
Round 7: *3dc, 2dc in next 2 stitches, 3dc, change yarn colour(putih), dc in chain 1 space, change yarn (kelabu)*.Repeat *7 times. (88)
(how to change yarn colour-refer here)
Round 8: slip stitch, ch 2, *8dc, change yarn colour(putih). dc, 2dc, dc, change yarn colour again (kelabu)*. Repeat *7 times (96)
Round 9:
slip stitch, ch 2, *6dc, change yarn colour. 2dc, 2dc in each of the
next 2 stitches, 2dc, change yarn colour again* Repeat 7 times (112)
Round 10: slip stitch, ch 2, *4dc, change yarn colour. 4dc, 2dc in the next stitch, 4dc, change yarn colour again* Repeat 7 times (120)
Tak ada penambahan stitch lagi
Round 11: (putih) dc in each stitch (120)
Round 12 :(kelabu) dc in each stitch (120)
kait nama:
Round 13-17: Rujuk entry ini untuk mengait nama
Saturday, July 7, 2012
arnab lagi....
Salam,
aku dah jadi penternak arnab berjaya skang nie...tapi arnab nie tak boleh di makan...cubit-cubit....picit-picit jek boleh....agak-agak tengah geram ke kan boleh aa tempat melepas geram cam mak nini (terpengaruh cite shin chan).
kalau terlebih rajin boleh la try amigurumi yang lain kat link ini greatamigurumi.blogspot.com .
aku dah jadi penternak arnab berjaya skang nie...tapi arnab nie tak boleh di makan...cubit-cubit....picit-picit jek boleh....agak-agak tengah geram ke kan boleh aa tempat melepas geram cam mak nini (terpengaruh cite shin chan).
kalau terlebih rajin boleh la try amigurumi yang lain kat link ini greatamigurumi.blogspot.com .
Thursday, June 28, 2012
brooch bunga
Cara -cara untuk buat brooch bunga crochet :
Bahan -bahan dia
1. Gam pistol
2. Pin
3. Bunga crochet saya guna bunga ros
langkah 1
Gam kan pin menggunakan gam pistol.
Langkah 2
Lekatkan bunga atas pin yang diletak gam tadi.
Tada....dah pun siap....simple kan boleh digunakan untuk bunga penaggah ek panggil dia utk kenduri kawin tu.....boleh juga dibuat brooch tudung.....
Bahan -bahan dia
1. Gam pistol
2. Pin
3. Bunga crochet saya guna bunga ros
langkah 1
Gam kan pin menggunakan gam pistol.
Langkah 2
Lekatkan bunga atas pin yang diletak gam tadi.
Tada....dah pun siap....simple kan boleh digunakan untuk bunga penaggah ek panggil dia utk kenduri kawin tu.....boleh juga dibuat brooch tudung.....
Tuesday, June 19, 2012
Amigurumi rabbit
Salam,
agak lama tidak update blog nie....kemalasan melanda......huhuhu....hasil terkini ialah amigurumi . Ini pun buat sebab ada kawan mintak buatkan untuk promosikan kat blog dia....
Sangat jeles dengan bloger yang hari-hari update blog dia...tapi apakan daya nie jek aku termampu.......ada lagi orang tempah arnab nie...pastu bawak lerr gi opis..ropanya ramai yg berminat....abis semua cam jual pisang goreng.....
agak lama tidak update blog nie....kemalasan melanda......huhuhu....hasil terkini ialah amigurumi . Ini pun buat sebab ada kawan mintak buatkan untuk promosikan kat blog dia....
Monday, May 28, 2012
Monday, May 21, 2012
Subscribe to:
Posts (Atom)









